Agex

Pełna wersja: Nody
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Hej,

Zakładam ten temat by zapobiec sytuacji w której pewnie wnioski i uwagi giną w odmętach sb. 

Temat nodow jest trudny, nie da się go przeprowadzić bez błędów. Dlatego też trzeba przyjść pewne założenie, a jest ono proste złamać oplacalnosc uni handlowej.  Uni która dzieje się w każdej kampanii od momentu gdy paradoxu wprowadził wspólne Node.
Czyli główny powodu jej oplacalnosci.
Mało kto wie że aktualnie wprowadzone nitki w dd to z grubsza nitki paradoxu. Nie są one idealne.

Widziałem już parę projektów nowych nodow, patrzyłem wiele modow. Nie znalazłem jeszcze tego na widok czego powiedział bym "tak to jest to". Pewnie nie znajdę. Ale tworzę temat, ponieważ 10 osób widzi więcej nic jedna.
End nody , zmiana nodów - propozycja nowego rozwiązania by fall

pozwolę sobie na dłuższą wypwowiedz - albowiem wklejenie samego szkicu nie wyjaśniało by , dlaczego takie zmiany są wprowadzane  i co powodują.

1) geneza zmian :

Głowną wadu systemu silnikowego Handlu w eu4 jest jego deterministyczny wpływ na politkę czyli tylko ze względu że jakieś państw ma End node to opłaca mu się mieć Sojusz państwem AA a mieć wroga z pańśtwa BB ( mozna kraść od niego handel).  Nody determinują Unie , sojusze, wrogów - poprostu mechanika handlu sprawia ze opłaca nam się mieć okreśłonych wrogów/sojuszników
drugim powodem jest mechanika End nodów które w sposób niesprawidliwy uprzywilejowują pewne państwa w pozycji handlowej czesto nieadekwatnie do geograficznego połozenia jak i samej Historii

2)  Jak Rozwiązać problemy omówione w pkt 1

W świecie Handlu lądowego nie da się tego naprawić - musimy czekać na eu5
w świecie morskim można to w jakimś stopniu "naprawić" poprzez :

a) likwidacje uprzywilejowanych "end nodów" dla wybranych państw
b) stworzenie takiej zależnosci aby każdy mógł kraść od każdego , każdy mógł handlować z każdym. To spowoduje że nie bedzie DETERMINIZMU że państw AA jest skazane tylko na współprace Handlową z państwem BB ( problem tych samych unii handlowych).  W nowym rozwiązaniu partnerstwa handlowę mogą powstawać ale już w róznych kombinacjach
c) skupienie się na stworzeniu "nodów narodowych" czyli obejmujących zasięgiem tylko jedno państwo - sprzyja to pracowania na własny rachunek i nie wymusza tworzenia unii Handlowych(politycznych)


3) Proponowany szkic nowego rozmieszczenia nodów ( napewno wymaga dopracowania ale powstał na bazie genezy problemu

[Obrazek: 13f3b240fe282.jpg]
Link dla tych co chcą pobrać rysunek w wiekszej rozdzelcznosci
https://zapodaj.net/13f3b240fe282.jpg.html

Wyjaśnienia do mapki ( spoiler)
Oraz LEGENDA :
ZALETY :

-  nikt nie jest bezkarny, każdemu można kraść handel - nikt nie ma End noda
-  możliwe są wiele kombinacji umów handlowych i współpracy -  portugalia może handlować dobrami morza północnego w porozumieniu np z  Lubeką  jeśli będzie miała siły i środki aby utrzymać poltiycznie taki handel (statki handlowe portugalii przecież mogą dopłynąć do portu w hamburgu i handlować tamtejszym zbożem
-  Flota będzie odgrywała większą rolę bo panowanie na wodach pozwoli handlować "wszędzie" - większa możliwość interakcji handlowych zapewni wiecej wielobiegunowej polityki z państwami lądowymi którę będa mogły wejść w sojusze w obronie swojego handlu
- Tylko wartość floty handlowej będzie decydować o sile handlu w End nodzie - historytczne znacznie floty handlowej

WADY :

- wspólny End node sprawie że średnio tam się będzie opłacało handlować - bo zawsze ktoś sie napracuje aby ten "Worek powiekszyć "a ktoś inny może go poporstu okradać - dlatego To będzie narzędzie dla imperiów lub unii handlowych ( ale w dowolnej kombinacji politycznej ) aby wymusić na innych państwach zakaz handlowania w takim nodzie "wspólnym"  można to też potraktować jako zaletę - walki o dominacje handlu pólnocnego lub południowego
-  unie dalej będa możliwe - ale nie będą tak jednoznaczne opłacalność bedzie wzasadzie taka sama dla każdej kombinacji.
- dalej się bedzie opłacało handlować w nodach narodowych "na własną rekę" niż w tym nodzie wspólnym .

Przykłady polityczne : (spoler)

UWAGA : 

sam kształt nodów mozńa zmienić - ważne jest zachowanie głównej idei End nodów "Wspólnych " o początkowiej wartości 0 ..
Zalecane jest też rozdzielenie nodów portugalii i hiszpanii jeśli gra jest z por i spa aby te pańśtwa też pracoawły na własny rachunek a nie na rachunek unii handlowej
Sama idea dość ciekawa i zastosowałbym ją do północnej części, a Morze Śródziemne i południe jednak odpuścił. Przecież to byłaby paranoja, gdyby nagle Turcja i Hiszpania zaczęły toczyć wojnę handlową leżąc po 2 stronach Morza Śródziemnego.
Alternatywnie zrobić 2 nowe end nody na M. Śródziemne wschodnie i zachodnie. Pytanie tylko, czy jest sens. W stosunku do tego regionu nie pamiętam akurat, żeby były jakieś patologie w kwestii unii handlowych. Turcja i potencjalny Mameluk pilnją swoich nodów (Konstantynopol i Alexandria) i są zasadniczo wrogo nastawione do interwencji Wenecji.
Node Genui to już wgl trochę impreza, bo i Francja ma tam swoje wpływy poprzez Prowansję i Hiszpania ze swoim zachodnim wybrzeżem. Do tego dojdą jakieś przepychanki we Włoszech, jakieś próby inwazji na Włochy ze strony Fra/Spa.
2 end nody na morzu śródziemnym są do rozważenia
choć jeden wspólny stwarza mniejsze pole do "Dogadnia sie"
gdzie dwie potęgi biora jeden wschodni drugi zachodni
Pozatym kontrla i monopolizacja takiego "wspólnego end noda" wymaga ogromnej siły morskiej i wielkiej floty handlowej ( realne w mid i late game) . Do tego wymaga tez siły politycznej - gdzie państwo próbujące zmonopoliozować handel morza śródziemnomorskiego - musiało by mymóc na pozaostałch aby nie kradli z tego noda- albowiem aby coś w nim sensownego zarabiać należy nie tylko do niego sprowadzać ale też utrzymać sensowne udziały - o czym pisał pomek. Niemniej jednak - na monopol będą mogly sobie pozwolić tylko ogromne imperia morsko-polityczne - ale kominacja sojuszy morskich i handlowych jest już dowolna i zależna już tylko od kreatywności politycznej graczy a nie tego że mają ze sobą silnikowy startowy "Wspólny node" jak eng chanel w vanilii
Nie bez powodu północ miała jeden end node, a południe 2. To jest po prostu tak bardzo historyczne, że aż boli. I jak mówiłem wyżej paranoją byłaby wojna handlowa z powodu end-node M. Śródziemnego pomiędzy Spa, a Oe.
Dodatkowo niestety, ale takie założenia mają potencjał do zwiększenia efektu kuli śniegowej, który to efekt i tak jest jednym z najgorszych w seriach pdoxu.
Ja bym zasugerował dać end-nody w miejscu poza strefą ekspansji. Będzie to skrajnie niehistoryczne i nieklimatyczne, ale przynajmniej czynnik rywalizacji będzie wyżej podniesiony.