Witaj!
Rejestracja

  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 
Idee - popularność i siła

#1
Ok, to najpierw tabelka ile jaka grupa idei została wzięta. Dane z 14 państw które dotrwały końca kampanii, każde wzięło 6 grup idei.

To teraz lecimy z koksem:

open_borders: 9
Spodziewałem się jej popularności ale zdecydowanie nie aż takiej.
-10% dev costa, lekkie przyśpieszenie techowania, -15% advisor cost i inne miłe bonusy - a to wszystko za dip zamiast adm!
Z pewnością zasługuje na lekkiego nerfa, być może nawet więcej niż lekkiego, ale z pewnością sporą część popularności pochodzi z faktu, że jest to idea dip, co pozwala oszczędzić cenne punkty adm na start. 3 państwa wzięły ją na 1 pick, kolejne dwa wzięły ją na 2 i 3 picku.

offensive_ideas: 9
Zdeklasowała kompletnie def (który nie został wzięty ani razu) i jest najpopularniejszą ideą militarną. 3 solidne bonusy jakościowe, 1 całkiem spoko ilościowy, do tego najlepsze utility jakim jest mov speed i pośrednio zwiększenie tradycji i morale poprzez prestiż i AT z bitew. Zdecydowanie potrzebny nerf

economic_ideas: 9
Szczerze mówiąc jestem dosyć zaskoczony silną obecnością tej idei i zastanawiam się czy to kwestia jej siły czy może przyzwyczajenia. Została 3x wzięta jako pierwsza, ale zdarzały się też picki na 6 grupe.
Sama w sobie nie wygląda na zbyt silną i raczej bym jej nie ruszał.

engineering_ideas: 9
Jedna z ciekawszych (na tyle na ile grupa idei może być ciekawa w EU xD) idei, która stawiała na zysk z budyneczków zamiast podbijania procencików. Co ciekawe aż 5 picków to ostatni pick. Idea wydaje się być dobra jaka jest, co najwyżej uciąłbym jej friendly mov speed (który chyba i tak nie działał)

trade_ideas: 7
Trade, jak to trade, oczywisty wybór dla państw z sporą ilościa handlu. Wydaje się git, to mercantilism jest za słaby.

flexible_army: 7
Dużo dobroci z lekkim skierowaniem w stronę państw opartych o fire dmg. Może warto zmniejszyć lekko jakiś bonus, np. force limit, ale wydaje się w miare ogarnięte.

quantity_ideas: 5
Quantity dalej stosunkowo popularne ale już bez szału, więc w tej kwestii swój cel osiągnąłem i jestem raczej zadowolony.

standing_army: 5
Raczej lekko zawindowana przez to, że z początku miała przesadzony bonus. 0.5% yearly proff sprawia, że idea niespecjalnie nadaje się do mid czy late (szczególnie bez army proff dumpa) więc przydałoby się ją nieco zmienić.

cavalry_focus: 5
Aż 5 picków chociaż z nich chyba tylko Tuluza w pełni wykorzystała potencjał kawalerii, ale nie wiem jak wyglądały wojny na wschodzie. Szczerze mówiąc dalej mam spore wątpliwości odnośnie tej idei - możliwe, że jest za mocna. Możliwe, że za mocne jest boostowanie shock/fire w nowym zestawie. Możliwe, że shock jest za mocny w early i wczesnym mid a fire za mocny w późnym mid i late.

infantry_focus: 4
Wydaje się po prostu git, cóż tu dużo mówić Big Grin

quality_ideas: 3
Dosyć znacząco przegrała z quantity, sytuacja z army prof analogiczna do standing army, ale grupa idei wydaje się całkiem spoko. Jej pewnym problemem jest to, że utility jest bardziej opłacalne jako jedna z pierwszych grup (army prof, mil tech cost) ale bonusy wojskowe (ICA, dysca) dają więcej w późniejszym okresie.

plutocracy_ideas: 2
aristocracy_ideas: 2
Obie idee wydają się git - nie są to grupy dla każdego, a państwa, które je wybrały raczej na tym skorzystały.

leadership_focus: 2
Tak jak offensive z vanilla, ta grupa idei ma ten problem, że z jednej strony potrafi wyprodukować super genków, których potem można wykorzystać do zwycięśtwa czy zarobienia hajsu z condo - z drugiej strony potrafi dać niemalże nic. Troche celowałem z tą ideą w państwa, które mogłyby sobie pozwolić na szeroki front i kilka starć równocześnie, ale ani Normandia ani Rosja z tego co widziałem z tego nie skorzystała.

innovativeness_ideas: 2
Silna i raczej niedoceniona idea. Zdecydowanie przesadzony (w szczególności w połączeniu z open borders) -% do kosztu advisorów i w zamian zwiększyć jakiś inny bonusik.
Kampa natomiast pokazała, że zdecydowanie trzeba zmniejszyć krzywe kosztu doradców w jakiś sposób bo aktualnie jest to wręcz śmieszne, ale może to być ciężkie o ile w ogóle wykonalne.

artillery_focus: 1
Jestem zaskoczony małą popularnością tej idei. Może to kwestia wciąż stosunkowo wczesnego roku i jakbyśmy dograli do następnej militarnej grupy to by się posypało. Może kwestia tego, że na papierze jej bonusy nie wyglądają jakoś szczególnie dobrze. Ogólnie wydaje mi się git.

draft_army: 1
Oooo to ja, to ja!
Dosyć specyficzna idea nastawiona bardziej na podejście w deseń "nie trzymam pełnej armii, stawiam przed wojną i szybko drilluje, podbijam też drilla na wojnie'. To pierwsze nie wyszło i zdecydowanie przydałoby się to zmienić. To drugie natomiast zaprofitowało (a nawet i przeciwnicy próbowali kopiować taktyke Big Grin). Troche bym ją pozmieniał (i sprawił, żeby była sensowna także pod inne rzeczy niż shock) ale wydaje się ciekawą grupą idei - może nie tyle słabszą bądź silniejszą od reszty tylko nieco inną.

humanist_ideas: 1
Myślę, że Wenecja pokazała, że ta grupa idei może się przydać. Jest całkiem solidna, chociaż raczej dla bogatych państw które prowadzą ekspansje w różnych religiach i kulturach - a takich państw jest mało.

mercantilism_ideas: 1
Zdecydowanie słabsza od trade, jakoś wiele więcej powiedzieć nie mogę.

imperialism_ideas: 0 (1)
Myślałem, że będzie popularniejsza. Bonusy całkiem miłe, sporo do podbojów w early ale także całkiem przyjemne rzeczy do wbijania absolutyzmu, zabierania większej ilości ziem czy 50% condo size, co pozwalałoby na całkiem ciekawą politykę nacisku bez wypowiadania wojny. Niestety zdecydował się tylko Smok, a i on tylko dla -20% AE.


Smutne, opuszczone grupy idei:
Religious
Administrative
Espionage
Influence

Tą czwórkę potraktuje nieco wspólnie bo są mocno podobne. Każda daje nacisk na pewien aspekt mechaniki (religia, ekspansja, szpiegostwo, wasale) ale żadna nie wspiera w jakiś bardziej bezpośredni sposób możliwości prowadzenia i wygrywania wojen. Co tam po szybszym nawracaniu czy możliwości wzięcia większej ilości prowek od przeciwnika jeśli nie wygra się wpierw wojny?
Myślę, że wszystkie 4 należy przebudować (a być może nawet wywalić i wrzucić nowe).

Logistic
Mignęła mi ona u Macia ale na koniec kampy nikt jej nie miał. Po zmianach w ideach spowodowanych odkryciem jak bardzo OP jest cav shock i inf fire w ideach została grupą kawaleryjską. Tylko moja Tuluza poszła stricte w kawalerie (a morale to nie był bonus jakiego potrzebowałem), a reszcie po prostu się nie opłacała. Idea wydaje się git.

Countrywide Militarisation
Cóż, raczej słabsza od wszelkiej konkurencji. Nie tylko do buffa ale i przebudowy.


Wnioski i plany odnośnie grup militarnych
Ogólnie udało mi się osiągnąć swój cel - w końcu istnieje jakaś różnorodność w tym jak chcemy zbudować militaria swego kraju. Nie licząc kwestii stricte kosmetycznych (balans) zmieniłbym jedną rzecz - zmniejszył ilość bonusów do fire/shock, które nazbyt zachęcają do jednej z ścieżek. Ba, być może nawet proste rozwiązanie i podmianka wszystkich 2X% shock/fire dmg na X% shock i X% fire dmg dałaby wystarczający efekt.

Wnioski i plany odnośnie grup niemilitarnych
Ech, w skrócie - jeśli nie wzmacnia ci eco, lepiej wziąć coś z eco.
Jedną rzecz zrobiłbym na pewno - wymusił system, że na każde 3 grupy idei wzięte przez gracza, żaden typ nie może się powtarzać. Pozwala to na dwa potencjalne kierunki rozwoju:
- przenieść wszystkie bonusy ekonomiczne do adm/dip i nieekonomiczne do drugiej kategorii. Mana i tak jest wysoce abstrakcyjna a sprawi to, że grupy idei będą dzielić się na trzy kategorie: te które kreują armie, te które kreują administracje i dyplomacje i te które kreują sposób zarabiania. Wydaje się to być ciekawe i da pewne pole do ciekawych taktyk dzięki ideom, które nie wspierają bezpośrednio ekonomii i w "bezpośredniej" walce z nimi są po prostu mniej opłacalne.
- dać wszystkim grupą dip i adm jakieś zwiększenie zysków. Opcja meh, nawet mi się rozpisywać nie chce.


Zapraszam do dzielenia się swoimi opiniami i analizami oraz komentowania Wink
Ą̸͝͝ǹ̨̀͡d̨̀҉ ̷̴̴͘a̡̛͠s͜͡͝͝ ͟͝w̴̵̷̛̕á͠͝t̷̨͡͏e̵̡r̴̨̀͘ ̧́͘͞͠h̸̡͜a҉̛ś̸ ̛͜n̶̴҉̢͡o̵̵̢͞ ̨̀ç͢o͏̀͝n̸̡͡͞͏s̨̧͘͞͞t̶̕a͏̡͏̷͡ǹ̨͜͠t̡́͡͞ ̶̵̢f͞͠o̴̕r̷̶̢̧m̧͠҉͏́ ̛̕̕͡t̶̡̀ḩ͠͞e͏̶̡҉r̸̶͘e͟ ́ą̧̨̕͝r̶̸͜͟͞ȩ ̀͞i͠҉̷͝n͝ ̕͏w͜͢͢͝a͏̕r͏́ ̴̕n̶̸̕͝҉ò̶̧҉͞ ̵c̀҉̧̡͢o͢҉͘ǹ̛҉̡ś̴͜͏t̶̶͢a̡͘̕͠ņ͠͡t͢͏̧͡ ̡̡͜c̵̵̢͢͠o̵҉̵n̵҉d̛͢͡i̕̕͜t͟͠i̢͏̧͜o҉̸̢̀͠n̶̷̨̧͝s̵̷̨̕
[-] The following 1 user Likes Elas's post:
  • Pantax
Odpowiedz

#2
Troszkę więcej liczb jak już na sb się wyprodukowałem:
Dla 14 krajów powtorzył się jeden zestaw militarnych grup idei i jest to flexible_army quantity_ideas standing_army
W vanilla dla zestawu quantity quality off def arysto (naval to rak i bezsensu to liczyć jako militarną, pluto przeważnie i tak nikt nie brał) ilość możliwych kombinacji to 10, jeśli doliczyć pluto rośnie to do 20 (nie biorąc pod uwagę tego, że pluto i arysto się wykluczają)

Lista (każdy wiersz posortowany alfabetycznie a następnie cała lista posortowana alfabetycznie) z pickami:
Ą̸͝͝ǹ̨̀͡d̨̀҉ ̷̴̴͘a̡̛͠s͜͡͝͝ ͟͝w̴̵̷̛̕á͠͝t̷̨͡͏e̵̡r̴̨̀͘ ̧́͘͞͠h̸̡͜a҉̛ś̸ ̛͜n̶̴҉̢͡o̵̵̢͞ ̨̀ç͢o͏̀͝n̸̡͡͞͏s̨̧͘͞͞t̶̕a͏̡͏̷͡ǹ̨͜͠t̡́͡͞ ̶̵̢f͞͠o̴̕r̷̶̢̧m̧͠҉͏́ ̛̕̕͡t̶̡̀ḩ͠͞e͏̶̡҉r̸̶͘e͟ ́ą̧̨̕͝r̶̸͜͟͞ȩ ̀͞i͠҉̷͝n͝ ̕͏w͜͢͢͝a͏̕r͏́ ̴̕n̶̸̕͝҉ò̶̧҉͞ ̵c̀҉̧̡͢o͢҉͘ǹ̛҉̡ś̴͜͏t̶̶͢a̡͘̕͠ņ͠͡t͢͏̧͡ ̡̡͜c̵̵̢͢͠o̵҉̵n̵҉d̛͢͡i̕̕͜t͟͠i̢͏̧͜o҉̸̢̀͠n̶̷̨̧͝s̵̷̨̕
Odpowiedz

#3
[Obrazek: generImg.php?insbox1=Elas+da%C5%82+ide%C...=170&fin=1]

[-] The following 1 user Likes Helvi's post:
  • moskal
Odpowiedz

#4
Krystian wziąłby trzy razy.
[-] The following 1 user Likes tiomor's post:
  • Krystian
Odpowiedz

#5
Ja na Hol miałem XD -10 z narodowych i 2 razy -10 z idei Big Grin polecam, bralbym znowu ;d

Wydaje mi sie, że idee sprawią, że kawa jest za mocna, zwłaszcza przy tak niskim koszcie budowy i utrzymania. Powinna być elitą armii, a nie podstawą po kilku dekadach ;p
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości


Wygenerowano w ciągu 47 ms (30.12% PHP / 69.88% MySQL)
Liczba zapytań SQL: 25 / Obciążenie serwera: 0.13 / Zużycie pamięci: 2 MB
[Szczegóły]